suzanenthijs.reismee.nl

Darjeeling

Hallo allemaal,

We zijn weer terug in India. We zitten nu in Darjeeling. Deze plaats is natuurlijk bekend van de Darjeeling thee. Een echte indruk van Darjeeling kan ik nog niet geven (behalve dan dat het er koud is) want we zijn in het donker aangekomen.

De weg hier naar toe is wel even het vermelden waard. Omdat de reis van Varanasi naar Chitwan nog vers in het geheugen ligt, hebben we besloten om een groot deel van de reis van Kathmandu naar Darjeeling per vliegtuig te doen. Dus vanochtend om kwart over 8 stapten wij in een taxi op weg naar het vliegveld. Inchecken verliep vlotjes en tegen 10 uur stonden we bij de gate (boarden zou om kwart over 10 beginnen). Om 11 uur waren we echter nog niet door de gate. Uiteindelijk zaten we rond kwart voor 12 in een airportbus die ons naar het vliegtuig zou brengen. Ergens halverwege bleef de bus nog een half uur wachten, maar daarna konden we dan ook echt weg. Ondertussen werd ons trouwens niet verteld waarom alles zolang duurde. Na wat rondvragen kwamen we erachter dat de Nepalese minister president echter moest landen op Kathmandu airport en daarom moesten alle vluchten wachten.

Na een klein uurtje vliegen zijn we veilig geland en vervolgens hebben we een taxi naar de grens gedeeld met een Duitser en een Indier. Die laatste kwam mooi van pas, want die heeft flink voor ons lopen onderhandelen. De Duitser hebben wij bij de grens moeten helpen, want hij kon niet alleen zijn papieren invullen. Na het afhandelen van alle formaliteiten bij de grens zijn we met z'n vieren doorgereden naar het plaatsje Siligauri waar wij zijn overgestapt in een andere jeep. Wist je dat je 12 volwassenen en 2 kinderen kwijt kunt in een jeep? Van Siligauri tot Darjeeling is ongeveer 45 kilometer, maar de weg er naar toe is zo slecht dat je er 3 uur over doet. Om half 8 waren we dan eindelijk op de plaats van bestemming.

Ons hotel is erg knus. In de woonkamer brand een heerlijk haardvuurtje en overal hangen foto's van de familie met een aantal belangrijke mensen die hier ook hebben gelogeerd (Dalai Lama, George Bush sr., etc). Wij slapen op zolder (7 trappen op!) en hebben een erg schattig badkamertje. Als je wilt douchen moet je op je knieen. Hoe dat gaat werken gaan we morgen uitproberen. Beneden zit een restaurantje waar we net heerlijke noodles hebben gegeten. Een beetje vreemd was het jongetje dat naar buiten rende met een hakbijltje (zo eentje die de slager ook heeft) en dit een paar keer herhaalde. Wat daar precies aan de hand was is ons niet duidelijk geworden.

Morgen gaan we heerlijk uitslapen en onze plannen voor de komende dagen uitstippelen onder het genot van heerlijke Darjeeling thee (voor Thijs wordt het koffie denk ik).

Tot de volgende keer!

Dikke kus, Thijs en Suz