suzanenthijs.reismee.nl

Delhi

Hallo allemaal,

Hier dan ons laatste verhaal van deze reis.

Gisteren zijn we weer aangekomen in Delhi. Hier hadden we nog een dag voordat we weer op het vliegtuig stappen naar Nederland.

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan omdat we nog het een en ander wilden zien en nog het nodige shoppen voor de boeg hadden. We zijn begonnen bij the red fort. Het fort van Delhi. Het was zeker mooi, maar minder groots dan we hadden verwacht. Vervolgens zijn we naar de moskee gegaan, waar in plaats van gratis toegang opeens 200 roepie per camera werd geeist. En een camera en twee mobieltjes met camera komt dan dus neer op 600 roepie. Dat was het niet waard. Thijs is nog wel naar binnen geweest terwijl ik buiten de wacht hield bij de tas en schoenen. Ondertussen heb ik de geleerd hoe ik voorkom dat er ongewenst foto's van mij worden gemaakt.

Gedurende onze reis wordt regelmatig gevraagd of wij op de foto willen en dan voornamelijk aan mij. Als ze het vragen heb ik daar nog niet zo veel problemen mee (hoewel ik Thijs dan ook in het shot trek), maar er worden nog vaker heel sneaky foto's gemaakt en daar was ik vandaag echt helemaal klaar mee. Iedere man met fototoestel heeft een giftige blik gekregen en als je ze boos aan blijft kijken, stoppen ze hun toestel weg. Ook is Thijs regelmatig in beeld gaan staan.

Vervolgens zijn we weer naar New Delhi gegaan. Eerst wat eten en shoppen. Bij dit laatste zijn we na een aantal weken in India aardig goed geworden in afdingen. Dus na het shoppen gingen wij trots (hoewel we waarschijnlijk nog teveel hebben betaald) naar Humayun's tomb. De tombe van een van de grootste keizers van India. Na de Taj Mahal was dit wel het indrukwekkendste gebouw dat we hebben gezien. De zonsondergang erbij maakte het nog mooier. Daarna zijn we met de metro teruggegaan naar ons hotel. De metro in de spits is hier echt gekkenwerk. Het is er zo druk dat de deuren soms niet meer dicht kunnen zodat mensen letterlijk weer uit de metro worden gedrukt. Mocht je halverwege ergens willen uitstappen dan heb je echt een probleem. Ook al sta je bij de deur, door de stroom met mensen die er in willen wordt je eerder weer naar achteren gedrukt dan dat je er uit kunt. We hebben echter onze weg gevonden.

Nu zitten we in een soort van internetcafe. Nou ja, er staan 4 computers ergens achter in een schoenenzaak. Zometeen gaan we nog een keer lekker Indisch eten en dan gaan we voor de laatste keer onze koffer pakken. Morgen gaan we weer naar Nederland.

We hebben een prachtige vakantie gehad. Bedankt dat jullie ons gevolgd hebben en voor jullie heerlijke reacties. Tot gauw!

Dikke kus, Thijs en Suz